تبلیغات
کرمانج و کرد - طنین موسیقی كرمانجی، تجلی باورها و اعتقادات كردهای

طنین موسیقی كرمانجی، تجلی باورها و اعتقادات كردهای

پنجشنبه 29 آذر 1386 , توسط کرمانج کرد

طنین موسیقی كرمانجی، تجلی باورها و اعتقادات كردهای خراسان شمالی

22 10 2007

استان خراسان شمالی كه از آن به عنوان "مجمع‌الجزایر" قومیتها یاد می‌شود به دلیل همین تنوع فرهنگی و نژادی از غنی‌ترین فرهنگهای موسیقی در بین مناطق كشور برخوردار است.

 موسیقی مقامی این خطه یكی از پویاترین انواع موسیقی ایران محسوب می‌شود.

بنا به نظر كارشناسان، فرهنگ غنی موسیقی خراسان شمالی با زندگی مردم گره خورده است و در آن عشق، اسطوره، عرفان، حماسه، تاریخ، غم، شادی و حتی طنز و فكاهی تبلور دارد.

موسیقی خراسان شمالی به سه بخش عمده موسیقی كردی، تركی و تركمنی تقسیم می‌شود كه اكنون در نگاهی مختصر موسیقی كردی را بررسی می‌كنیم.

یك پژوهشگر موسیقی خراسان شمالی در این‌باره به اظهارمی دارد: موسیقی كرمانجی خراسان شمالی به سه گونه ریتمیك و حركتی، آهنگهای بزمی و عرفانی تقسیم می‌شود.

"مهدی رستمی" افزود: موسیقی ریتمیك و رقص آور مبتنی بر حماسه، آیین و اسطوره است كه از سماع (سامه) آغاز می‌شود و با رقص چوب (چو) پایان می یابد.

وی بیان كرد: این موسیقی از پرحركت‌ترین و پرهیجان‌ترین آهنگها برخوردار است كه اشكال اسطوره‌ای زیادی دارد.

او گفت: این موسیقی بسیار پر هیجان است و در آیین بومی كشتی باچوخه قوم كرمانج نیز نواخته می‌شود.

وی ادامه داد: دسته دوم آهنگهای بزمی هستند كه با ساز دوتار نواخته شده و از نظر تنوع و كمیت بالای ملودی در میان موسیقی‌های نواحی كشور حرف اول را می‌زنند.

او اظهارداشت: به عنوان مثال موسیقی‌های بالنده‌ای مثل موسیقی لرستان، ناحیه فارس، موسیقی قشقایی و غیره نسبت به موسیقی خراسان شمالی از تعدد ملودی كمتری برخوردارند حال آنكه موسیقی بزمی كرمانجی خراسان شمالی بیش از ‪ ۱۰۰‬ملودی دارد.

پژوهشگر موسیقی خراسان شمالی افزود: در موسیقی بزمی تاریخ، عاطفه، مفاهیم عشقی و نمادهای آیینی تجلی دارد.

رستمی گفت: در این موسیقی تاریخ به خوبی روایت شده است تا آنجا كه برخی مبانی تاریخی كه در هیچ جا ثبت نشده است در قالب ترانه‌های كردی مانند "الله‌ مزار" نقل می‌شوند.

وی اظهار داشت: عاطفه با موسیقی بزمی كردی ممزوج شده و این عاطفه در بیان عشقهای مجازی سریان بیشتری دارد.

رستمی گفت: دسته سوم موسیقی‌های كرمانجی موسیقیهای عرفانی هستند كه آهنگهایی نرم و مبتنی بر مسایل معرفتی هستند.

او اظهار داشت: این موسیقی‌ها بر اساس روایات و مبانی عرفانی شكل گرفته و ماندگار شده‌اند.

این پژوهشگر گفت: اینها آهنگهایی هستند كه نرم و آرامند و طمانینه و تفكر و تعقل ایجاد می‌كنند.

رستمی بیان كرد: "ترغه" از جمله این آهنگهاست كه برگرفته از روایت پرنده‌ای به همین نام است كه با سلیمان نبی (ع) ملازم بوده است.

وی گفت: ترغه در محضر سلیمان نبی(ع) هزار و یك نام خداوند را می‌آموزد و با تكرار اسامی پرواز می‌كند و اوج می‌گیرد تا به لقای پروردگار برسد.

اما ترغه رذیله "غرور" را در وجود خود از بین نبرده است و هنگامی كه به ذكر هزار و یكمین نام می‌رسد از پرواز باز می‌ماند و سقوط می‌كند.

این اوج و فرود آنقدر ادامه می‌یابد كه موجب از بین رفتن رذیله غرور در وجود پرنده می‌شود و سرانجام ترغه اوج می‌گیرد و به جمال یار نایل می‌شود.

رستمی اظهارداشت : ترغه نیز در میان نواهای مختلف موسیقی كردی، تنها آهنگی است كه اوج می‌گیرد و در اوج پایان می‌یابد

نظرات : 2 Comments »

دسته بندی‌ها : تاریخ کرمانج و کرد, خراسان شمالی, سازها و نوازندگان کرمانج و کرد, فرهنگ, موسیقی کرمانجی